6 CRM-strategieën om meer waarde uit klanten te halen  

Als je goed bent in het behouden van klanten kost dit minder geld, minder tijd en levert het de organisatie meer winst op. Welke strategie hou jij aan om klanten te behouden? Met een effectief retentieprogramma haal je meer omzet uit herhaalaankopen én creëer je loyale klanten. In dit blog ontdek je 6 CRM-strategieën om nog meer waarde uit je klanten te halen.   

1. Identificeer churn signalen  

Om klanten te behouden, moet je voorkomen dat ze vetrekken. Dit kun je doen door bepaalde signalen te herkennen, de zogenaamde churn signalen. Als je deze herkent ben je de klant vaak een stapje voor. Binnen CRM-software leg je churn signalen vast als aankoopgedrag, productgebruik en geschiedenis van de klantenservice om deze signalen te monitoren. Wanneer je een dalende trend of negatief contactmoment waarneemt speel je daarop in door (geautomatiseerd) een seintje te geven aan de accountmanager. Het is vervolgens aan de accountmanager om op tijd actie te ondernemen.  

2. Benader klanten persoonlijk  

Iedere klant is uniek en zo willen zij zich ook voelen. Verzamel zo veel mogelijk informatie over de klant, volgens AVG-normen natuurlijk, om persoonlijke aanbiedingen te maken. In een CRM hou je de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een klant bij en op basis daarvan bepaal je welke aanbieding relevant is.  

3. Beloon loyale klanten  

Wie zijn jouw beste klanten? Leg ze in de watten! Op basis van de aankoopgeschiedenis zie je wie de loyale en meest winstgevende klanten zijn. Maak geld en tijd vrij om deze klanten te belonen, stuur ze eens een kaartje of nodig ze uit voor een lunch, loyaliteit komt van twee kanten!  

4. Van reactief naar proactief  

Klantgegevens en data voeden je CRM. Door data uit meerdere kanalen te combineren met klantgegevens meet je het gedrag van de klant. Maak bijvoorbeeld de resultaten uit een e-mailcampagne inzichtelijk om te zien wie een e-mail heeft geopend of heeft doorgeklikt. Deze cijfers geven sales de onderbouwing om gericht op te volgen en klanten proactief te benaderen. Door cijfers uit meerdere kanalen te combineren maak je een breder klantprofiel, om uiteindelijk op het gedrag van klanten in te spelen met gerichte campagnes.  

 5. Activeer inactieve klanten  

Klanten kunnen één keer iets bij je kopen om vervolgens jarenlang niks van zich te laten horen. In dit geval kun je een klant heractiveren. De contactgegevens heb je al in je CRM staan, dus is het tijd voor een marketingcampagne of belronde om de status van deze klant van inactief naar actief te veranderen! 

6. Visualiseer en analyseer salesprocessen  

Als sales-afdeling genereer je eindeloze stromen cijfers en data uit salesprocessen. Met Rapportage en Business Intelligence (BI) tools geef je deze data betekenis in overzichtelijke dashboards. Door de salesprocessen te visualiseren analyseer je in één overzicht de resultaten. Uit de resultaten meet je de sterke- en zwakke punten van de salesprocessen om continue te optimaliseren.   

 Voor loyale klanten moet je hard werken, maar dit harde werken levert veel rendement op. Geen enkele verkoopkans meer missen door volledige klantdata? Bekijk onze CRM-pagina hoe wij CRM bij onze klanten inzetten.

Ontdek meer CRM blogs